
Ryddemetoden som gir deg mer tid til overs
Rydding er ikke alltid like gøy. Mange sliter med å få tiden til å strekke til, men med et par enkle grep får du mer tid til overs i hverdagen.
KonMari-metoden
Japanske Marie Kondo står bak KonMari-metoden, en nærmest revolusjonerende måte å rydde og organisere hjemmet på. Grunnlaget som metoden baserer seg på, er å tenke annerledes når det kommer til hvordan du bør rydde. Marie Kondos filosofi er at et rent og velorganisert hjem hjelper oss med å leve et enklere liv.
Rydd etter kategori
KonMari-metoden fokuserer på å rydde etter kategorier i stedet for rom. Rydder du rom for rom, så fører det ofte til at du aldri blir kvitt tingene, men at samme ting samles på flere forskjellige steder. Det gir dårlig oversikt og skaper en ond sirkel som krever konstant rydding. I stedet bør man rydde etter kategori, i en bestemt rekkefølge.
Rydd i riktig rekkefølge
Start med med å gå gjennom alle klærne. Deretter kan du fortsette med bøker, blader og andre papirer. Videre kan du rydde diverse småting, og til slutt tar du deg av de sentimentale tingene som har stor betydning for deg. KonMari-metoden fokuserer på å kvitte seg med ting som ikke lenger gir glede.
Denne rekkefølgen har vist seg å være den mest effektive, i følge Marie Kondo selv. Ved å starte med det enkleste; klær, og ta det mest utfordrende; sentimentale ting, til slutt så har du tid til å øve deg litt på å ta beslutninger under ryddingen. En fordel med å starte med klærne er at du raskt ser merkbare resultater når bunken med klær blir mindre.
Hver ting har sin plass
Hver ting har sin plass, er et enkelt ordtak å forholde seg til når man skal lage struktur og spare tid i hverdagen. Ved å alltid plassere ting på bestemte steder så slipper du å lete etter dem. Og når du ikke trenger å lete etter ting, så sparer du mye tid. Jo tydeligere du spesifiserer 'hjemmet' til tingene, jo lettere blir det å finne dem.
Hva fungerer, og hva kan gjøres bedre?
Når du har laget en struktur på hvor ting skal ligge, så er det viktig å vurdere hvordan det fungerer underveis. Det er kanskje ikke så praktisk å ha laderen i bokhylla når du alltid bruker den på soverommet? Eller det kanskje for lite plass til jakkene? Hva kan du flytte for å få mer plass?
God struktur krever at man tenker igjennom hvor og hvordan man bruker ting. Ved å evaluere underveis så kan man hele tiden gjøre små justeringer som gir mindre stress og enda mer tid til andre ting.




























