
Ekspertens 10 beste tips til ryddig bod
Når regnet pøser ned, har du endelig tid til det du har utsatt i lang tid: En skikkelig opprydning i boden! Her deler ryddeeksperten sine beste tips.
Er boden din så full at du så vidt får sneket deg inn? Finner du sjeldent det du trenger, og raser gjenstander ned fra hyllene mens du leter? Hvis du nikker gjenkjennende, er du ikke alene. Å skape en ryddig og oversiktlig bod kan virke som en uoverkommelig oppgave, men heldigvis er det hjelp å få!
Bjørg Anita Såtendal fra Tromsø har tidligere jobbet som husøkonom og planlegger, men arbeider nå fulltid som ryddekonsulent i Ryddemagi. Hun brenner for å hjelpe folk med å rydde plass til livet de ønsker å leve.
– Når rotet forsvinner og vi får plass i vårt eget hjem, skjer noe magisk, forklarer Såtendal, som tilbyr både praktisk hjelp, digitale tjenester og medlemsklubb. – Jeg ser at rot kan få negative konsekvenser på forholdet mellom foreldre og barn, og innen parforhold. Mange føler skam over ikke å ha kontroll over eget hus. Min jobb er å hjelpe dem med å finne energi og kraft til å skape sin egen ryddemagi hjemme.
Foto: Bjørg Anita Såtendal/privat. Toppbilde: Lucas Laurence
Slik rydder du i boden
1. Planlegg minst én eller to dager i forveien, slik at du er mentalt klar og har rukket å gjøre deg noen tanker om hvordan du vil organisere boden din. Har du behov for noen nye oppbevaringsbokser, er det lurt å ha kjøpt inn disse på forhånd.
Trenger du hjelp til montering eller bæring, bør dette også avtales i forkant. Ha i tillegg en plan for hvordan du skal få transportert eventuelt avfall til gjenbruksstasjonen.
2. Tenk gjennom hvorfor du skal bruke tid og energi på å rydde. Hva vil det gi deg etterpå? Noen ønsker å slippe å føle seg irriterte og frustrerte når de åpner døren inn til boden, og heller kjenne på kontroll og oversikt. Tenk også gjennom hvilke gjenstander du skal gi slipp på. Det du ikke trenger mer, kan være til nytte for andre!
3. Mange blir overveldet av tanken på å rydde en bod, garasje eller et loft, fordi de tenker på hele jobben i én tanke. Del jobben inn i flere mindre biter, så oppleves det hele mer overkommelig.
4. Hvilke soner vil du dele boden inn i? Hva trenger mest plass? Tegn gjerne opp hvor du planlegger å ha hageredskap, sykkelutstyr, pyntegjenstander og lignende. Du trenger uansett ikke finne frem til den perfekte løsningen før du begynner på opprydningen. Det viktigste er å komme i gang. Kanskje finner du først beste løsning etter å ha prøvd deg frem to-tre ganger!
“ – Når rotet forsvinner og vi får plass i vårt eget hjem, skjer noe magisk ”Bjørg Anita Såtendal
5. Utnytt høyden! Kjøp hyller som rekker helt opp til taket, hvis du ikke allerede har det.
Få alt opp fra gulvet, selv kosten og raken. De kan henges opp med kroker og klemmer.
6. Er du en visuell person som gjerne vil se alt? Da kan du henge opp hageredskaper på en verktøytavle fra for eksempel Biltema, Clas Ohlson eller Jula, slik at de er godt synlige.
7. Hvis du ikke er opptatt av det visuelle, kan du samle alt i en stor, gjennomsiktig boks. Slik unngår du at alle de små redskapene flyter utover. Merk gjerne boksen tydelig med “hageredskap”, spesielt hvis det er flere som skal bruke boden! Plasser til slutt boksen i sonen for hageredskap.
8. Har du god plass på balkongen eller terrassen, kan du vurdere å kjøpe en ekstra putekasse og plassere to store bokser oppi. Disse fyller du med redskapene du bruker oftest, som utvalgte hageredskap, plantegjødsel og lignende.
9. Mange blir frustrerte fordi de ikke aner hva de skal gjøre med avfallet. På sortere.no kan du søke opp hva som helst, og få svar på hva som skal hvor. Raskt og enkelt!
10. Viktigst av alt: Ha en matplan for dagen! Å jobbe i mange timer, for deretter å gå inn og lage middag er ikke alltid så gøy. Dette er en en perfekt dag for å spise restemat, bestille take away eller invitere seg selv på middag hos venner.


