Åpenhetsloven

JM har undertegnet FN:s Global Compact og tar dermed et tydelig standpunkt i spørsmål knyttet til menneskerettigheter, arbeidsrett, miljøansvar og antikorrupsjon. JM vurderer alle leverandører som det inngås avtale med for å sikre at de møter kravene vi stiller. Arbeidsmåten er forenlig med den norske åpenhetsloven.

Leverandørevalueringsgruppen

Leverandørevalueringsgruppen i JM, LEG, består av representanter fra flere av JMs virksomhetsområder og har som ansvar å samordne og ta avgjørelser i forhold som er direkte koblet til evaluering og revisjon av leverandører og underentreprenører. Leverandørevalueringsgruppen møtes normalt 4-5 ganger i året. Nøkkelroller i det operative arbeidet har JMs innkjøpsavdeling og bærekraftavdelingen.

Beskrivelse av JMs prosess med leverandørevaluering- og revisjoner

● Leverandørevaluering før inngåelse av rammeavtaler

Alle JMs potensielle leverandører må fylle ut et spørreskjema som består av grunnleggende spørsmål knyttet til menneskerettigheter, miljø og antikorrupsjon før en avtale signeres. Spørreskjemaet er tilgjengelig i et digitalt system. Dersom svarene viser risiko for avvik, vil JM foreta en grundig gjennomgang av selskapet før en avtale kan inngås.

JM opererer i hovedsak med rammeavtaler. Enkelte kjøp forekommer utenfor rammeavtaler, for eksempel dersom et byggeprosjekt skal kjøpe et bestemt produkt eller tjeneste. I så tilfellet, gjennomføres særskilte risikoanalyser. Viser analysen risiko skal leverandøren, screenes etter samme prosess som rammeavtalen.

● Dybdeevaluering

Dybdeevalueringen innebærer at ca. 20 leverandører velges ut og analyseres ved at de mottar et spørreskjema. Utvelgelsen av leverandørene gjøres vanligvis ut ifra risikofaktorer som f.eks. geografisk plassering, bransje, leverandørkjedens struktur og produksjonsbedrifter.

Andre årsaker kan være at JM har fått kjennskap til at leverandørkjeden er blitt endret, eller at leverandøren ble gjenstand for nærmere granskning ved kontraktinngåelsen.

● Revisjon av leverandører

Evalueringen av dybdeundersøkelsen danner grunnlaget for valget av leverandører som er aktuelle for en såkalt revisjon på stedet. Revisjoner på stedet er vanligvis forhåndsmeldt, men uanmeldte revisjoner kan også forekomme. Revisjonene gjennomføres av eksterne konsulenter. Ved eventuelle avvik som fremkommer ved besøket må leverandøren legge frem en plan for korrigerende tiltak innen 6 uker. Konsulentene samler resultatene i en revisjonsrapport.

Rapportering av resultater fra slike revisjoner presenteres på et møte i leverandørevalueringsgruppen. (Se under). Leverandørevalueringsgruppen kan beslutte om JM skal stoppe å kjøpe fra leverandøren ved alvorlige avvik.

  • Ved særskilte hendelser

Ved særskilt mistanke om betydelige avvik hos en leverandør kan JM beslutte om å gjøre en ekstra dyp vurdering eller en på-stedet revisjon. I årsrapporten vises hvor høy andel av de nye leverandørene i det aktuelle året, som har gjennomgått en evaluering. I 2021 var andelen 100 prosent.