Forretningsetikk

JM er en gruppe med en sunn bedriftskultur. Det er viktig for oss at alle ansatte tar sitt ansvar og opprettholder denne kulturen. Til syvende og sist er det viktig å beskytte og styrke merkevaren vår og skape merverdi for våre kunder.

Grunnlaget for en sunn forretningskultur er JMs kontrollerte og transparente beslutningssystemer som brukes til forretningsavtaler. Den høye graden av kontroll skaper få muligheter til å fravike en riktig måte å jobbe på og reduserer risikoen for korrupsjon og upassende avtaler.

Etiske retningslinjer og atferds kodeks

Grunnlaget for våre handlinger er formulert i våre etiske retningslinjer og i JMs retningslinjer for ansatte blir verdiene som gjelder JM avklart. Hensikten er å definere våre verdier og sikre at vi handler riktig i vårt daglige arbeid.

Koden regulerer blant annet forholdet til hverandre og omgivelsene. For eksempel understrekes det at vi ikke aksepterer at krav om kort produksjonstid og lave kostnader går utover arbeidssikkerhet og et godt arbeidsmiljø. Det heter også at vi tilstreber forretningsforhold uten personlig gevinst, slik at verken vi eller vår motpart havner i en avhengighetsposisjon eller takknemlighet.

For å nå bredt ut i organisasjonen med kunnskap og forståelse av innholdet i koden, brukes den i all rekruttering og i alle årlige utviklingssamtaler.

I tillegg til Code of Conduct og de etiske retningslinjene, er det retningslinjer for representasjon. Disse angir hva som gjelder innen JM-konsernet når det gjelder fordeler og gaver, ekstern representasjon, studiereiser, konferanser og interessekonflikter. Hensikten med retningslinjene er å motvirke bestikkelser og korrupsjon og å unngå uautorisert innflytelse. Hos JM er vi veldig restriktive når det gjelder å gi eller motta gaver.

Men ikke alle etiske spørsmål har et åpenbart svar. JM har derfor opprettet et etisk råd av mennesker fra selskapets ledelse der ansatte kan henvende seg til og motta veiledning.

Varslerfunksjon

JM-konsernet har god internkontroll, men til tross for dette kan det være uregelmessigheter som må håndteres. Med uregelmessighet menes en handling som utføres med den hensikt å oppfylle personlig gevinst eller andre motiver, og som direkte eller indirekte forårsaker skade på JM.

En varslingsfunksjon gir vilkårene for at enkelte ansatte og andre interessenter anonymt kan rapportere mistanker om fryktede alvorlige uregelmessigheter, forseelser på arbeidsplassen eller mangler i internkontroll som kan føre til alvorlig uregelmessighet.

Registrering gjøres til et selskap uavhengig av JM, Interactive Security International AB, klikk her hvis du vil registrere deg.

Innkjøp og bærekraftige forsyningskjeder

JM bruker store mengder byggematerialer og byggevarer. Disse materialene og varene produseres mange forskjellige steder i verden. Dette gjør oss til en viktig aktør i offentlig byggesektor og innebærer et ansvar for hvordan varene produseres. JM har derfor utviklet en innkjøpsprosess som skal sikre bærekraftige forsyningskjeder.

En hjørnestein i arbeidet er atferds kodeksen for våre leverandører, JMs leverandørkodeks. Den er designet for å sikre at leverandører deler våre kjerneverdier. Code of Conduct reiser spørsmål knyttet til arbeidsrett, sikkerhet, diskriminering og korrupsjon. Alle JMs leverandører med rammeavtaler signerer og forplikter seg til å overholde retningslinjene.

JM har for tiden langsiktige rammeavtaler med mer enn 600 leverandører - produsenter, grossister, entreprenører og konsulenter. Over 90 prosent av materialkjøp i Sverige og 75 prosent i Norge skjer via rammeavtaler.

Alle rammeavtaleleverandører gjennomgår en bærekraftsvurdering før de kan godkjennes som leverandører. Vurderingen dekker spørsmål som menneskerettigheter, miljø, arbeidsforhold, korrupsjon, helse og sikkerhet.

Bærekraftsrevisjoner

Hvert år velges rundt 20 leverandører for en grundig bærekraftsanalyse. Valget er basert på kriterier for risikofaktorer basert på blant annet geografisk beliggenhet, næring, struktur i forsyningskjeden og selskaper i produksjonsfasen.

Den grundige bærekraftsanalysen mot materialleverandører gjennomføres normalt i to trinn, der den første fasen er en grundig undersøkelse med spørsmål innen menneskerettigheter, arbeidsrett, miljø og antikorrupsjon. I trinn to blir undersøkelsen fulgt opp med tilsyn i utvalgte fabrikker oppstrøms i forsyningskjedene.

Undertegnelsen av en rammeavtale med en leverandør kan også ha forutsetningen om at en grundig revisjon må finne sted innen en viss tid. En annen mulighet er at vi utfører en uanmeldt revisjon av en rammeavtaleentreprenør på en av JMs arbeidsplasser.

Hvis det oppstår mangler under tilsynet, må leverandøren lage en handlingsplan, korrigerende handlingsplan. Leverandøren må utføre tiltakene i planen for å fortsette å være leverandør til JM. I noen tilfeller har disse oppfølgingene ført til at JM valgte å stoppe levering av materialer fra en bestemt fabrikk.

Samfunnsansvarlig skattepolitikk

JMs styre har etablert en skattepolicy med grunnleggende prinsipper for konsernets skattehåndtering. JMs håndtering av skatter må sees på fra et bærekrafts perspektiv og styres av åpenhet, samfunnsansvar og et tydelig bidrag til velferd i samfunnet.

Betydelige skatter for JM er inntektsskatt, merverdiavgift og merverdiavgift (MVA), stempelavgift, eiendomsskatt, arbeidsgiveravgift og spesiell lønnsavgift. Ambisjonen er å betale riktig skatt i hvert land der JM har virksomhet, basert på ånden i lover og regler.

Skattekostnaden må styres med profesjonell strenghet som en viktig del av selskapets resultatregnskap, og skatteflyten må optimaliseres innenfor rammen av den løpende driftsaktiviteten.

Flere lignende artikler