Norges mest fornøyde boligkunder

Äldre kvinna med barnbarn i ljus soffa.

JM har i over 80 år hatt et sterkt fokus på kundene, helt fra starten i 1945. Grunnleggerens visjon om å bygge kvalitetsboliger som møter kundenes behov har vært en grunnpilar i vår virksomhet. Gjennom årene har vi kontinuerlig jobbet for å forbedre kundeopplevelsen og resultatet av arbeidet er nær 50 gode plasseringer på Prognosesenterets KTI-målinger. Vi jobber stadig med å tilpasse oss kundenes forventninger og sikre at alle deler av organisasjonen er med på å levere en god kundeopplevelse. Her kan du lese mer om hvordan vi jobber, resultatene vi har oppnådd, og hva kundene våre mener om oss.

Kundene våre sier det best

Boligkjøp er en av de største investeringene vi gjør i livet – og nettopp derfor skal det også føles riktig. Vi legger stor vekt på å skape en trygg, tydelig og positiv kjøpsreise for kundene våre. Men det er deres egne ord som virkelig viser hva som betyr noe. Her kan du lese historier fra noen av dem som har kjøpt bolig hos oss – og få et innblikk i deres vei til et nytt hjem

En kundeorientert kultur

JM har siden 2009 brukt Prognosesenterets KTI-måling som et kompass for alt som handler om kundeopplevelse. Målingene gir en uavhengig statusrapport på om vi faktisk leverer den kvaliteten vi lover – og viser oss nøyaktig hvor vi må skjerpe oss. Interessen for kunden må komme naturlig, og alle nivåer i bedriften må ta ansvar for at vi har høy kundetilfredshet. Kundeservice er ikke bare en avdeling, det er en holdning og en del av kulturen vår – alle jobber med kundeservice. Bak målet om å ha bransjens mest fornøyde kunder ligger det et langsiktig arbeid som har tatt oss mange tiår å utvikle.

Derfor måler vi kundetilfredshet

"Uten kunder finnes ikke JM. Derfor måler vi – og handler på – kundetilfredshet hele tiden."

JM har vært en aktiv deltaker i KTI-målingene siden 2009, og var faktisk en pådriver for at disse målingene ble etablert i Norge. Å ha kundefokus er ikke en kortvarig kampanje eller et raskt skippertak for oss. Bak målet om å ha bransjens mest fornøyde kunder ligger et langsiktig arbeid som har tatt oss mange tiår å utvikle. Det er helt avgjørende for oss å kontinuerlig evaluere kundetilfredshet. Dette gir oss innsikt i hva vi gjør bra, og hvor vi kan forbedre oss. Målingene fra Prognosesenteret gir oss et solid grunnlag for å tilpasse både produkter og tjenester etter kundens behov og forventninger.

Slik bygger vi en kundeorientert kultur

Hver eneste interaksjon JM-ansatte har med kundene er betydningsfull. Det er gjennom disse møtene vi bygger tillit og skaper fornøyde kunder. Prisene vi har mottatt motiverer oss til å fortsette å forbedre oss, fordi vi vet at det alltid er rom for å gjøre kundeopplevelsen enda bedre.

Vi jobber aktivt med å bygge en sterk kundeorientert kultur gjennom flere initiativer:

  • JMs egen Kundeskole (etablert i 2021): Styrker kundeopplevelsen gjennom struktur, trening og beste praksis, med KTI-resultatene som en viktig del.

  • Customer Week: En årlig uke hvor om lag 2000 ansatte på kontorer og byggeplasser involveres, alle med blikket rettet mot kundene og KTI-resultatene som et sentralt element i arbeidet.

KTI resultater 2014-2024

I år feirer vi vår syvende førsteplass siden 2014, og i samme periode har vi også oppnådd to tredjeplasser. 40 boligprosjekter og trinn har havnet på Topp 10 listene. Det gjør oss til en av aktørene i Norge med de mest fornøyde kundene – over tid.

Velkommen hjem - en podcast fra JM Bolig

Vi har laget en egen podcastserie som gir et innblikk i historiene bak flere av våre boligprosjekter – fra idé til ferdig hjem. Serien byr på ærlige samtaler med folkene bak prosjektene, og gir lytterne et nærmere møte med både prosessen og menneskene.

To episoder er også viet vårt arbeid med KTI og jakten på Norges mest fornøyde boligkunder. Her deler vi hvordan vi jobber målrettet for å forbedre hele kundereisen – fra kjøp til overlevering.