Bli kjent med Dyveke

14. mai 2020

Dyveke Advocaat Wigand opplevde ville tilstander under en salgsstart i 2006.

Denne damen har, som dere nå har forstått, lang fartstid i JM. I 15 år har Dyveke arbeidet med salg og markedsføring fra regionens hovedkontor i Bergen. De ville tilstandene som oppsto da JM Byggholt lanserte Zbo Nattland skal vi få høre mer om.

- Å jobbe med boligutvikling er fantastisk spennende. Det å følge prosjektene fra tegnebrettet til å oppleve at kunder flytter inn i sine nye boliger med sine nye naboer er alltid like gøy, sier en engasjert avdelingsdirektør salg og marked Region Vest. - Jobben min med salg og markedsføring av våre boliger gir meg mye energi, og jeg trives godt med å jobbe med så mange dyktige kollegaer både i Norge og i Sverige.

Dyveke snakker varmt om JMs solide kjerneverdier, og at vi sammen gjennom mange år har utviklet en kultur der de gode kundeopplevelsene står i fokus.

- Jeg har akkurat hatt 15 års jubileum hos JM, og den gang jeg ble ansatt var vi kun 7 ansatte i Bergen, forteller Dyveke videre. - I dag er vi 30 ansatte, og det har vært en utrolig spennende utvikling fra tiden i Byggholt frem til i dag. JM har etablert seg som en ledende boligutvikler i hele Bergensregionen.

Stor utferdstrang førte til mange spennende muligheter

Dyveke er født i Oslo og kom til Bergen da hun var 5 år. Her vokste hun opp og gikk på skole. Etter videregående ble det jusstudiet ved Universitet i Bergen, men etter 2. avdeling hoppet hun av og startet i stedet på økonomistudiet ved Handelshøyskolen i Bergen.

- Deretter fortsatte jeg med studier i Spania hvor jeg bodde i 1,5 år. Så fikk jeg jobb i Oslo hvor jeg jobbet i Egmont Publishing i 10 år, forteller Dyveke. - I Oslo traff jeg min mann, og etter at vårt andre barn var født ble han tilbudt jobb i Billund. Han jobbet den gang i Lego, og det var en fin tid å bo utenlands da barna var små.

Familien bodde 3 år i Danmark, og under den tiden tok Dyveke en MBA ved Handelshøyskolen i Århus. Datter nr. 3 ble født der, og familien flyttet videre til Italia og Milano hvor de bodde i nye 3 år. Dyvekes mann er også bergenser så valget var i grunnen lett da de bestemte seg for å returnere til Norge.

Zbo-leilighetene på Nattland i Bergen er fordelt over fire blokker, med et bilfritt tun i midten.

Zbo = å sette bo

Men nå må vi tilbake til det oppsiktsvekkende boligprosjektet vi nevnte innledningsvis:

- I 2006 lanserte vi prosjektet Zbo Nattland, og solgte 84 leiligheter på et salgsmøte. Prosjektet ble utsolgt i løpet av 2 timer, og det var ville tilstander, minnes Dyveke. - Konseptet var smarte, fleksible leiligheter utstyrt med gode tekniske løsninger. Målgruppen var unge mennesker, og boligene var husbankfinansiert med lavt innskudd. All kundekommunikasjon var digital, selv kundetilvalg. Her vil jeg tørre å påstå at vi var forut for vår tid!

Byggfakta skrev i 2012: «Markedsføring gjennom internett, superfleksible leiligheter og arkeologer, var trioen bak JM Norges vellykkede Zbo-prosjekt på Nattland i Bergen.» 

Nytt firbent familiemedlem

Dyveke og familien satte selv bo i et hus på Kråkenes ved Nordåsen like utenfor Bergen.

- Vi har tre jenter som alle har flyttet hjemmefra og de er opptatt med studier i Oslo, Trondheim og Bergen. Huset føles stort med alle barna ute, men nå i koronatiden har det vært godt å ha god plass med alle hjemme igjen, sier Dyveke.

Familien har hytte på Geilo og reiser opp dit så ofte de kan, både sommer som vinter. Dyveke er svært glad i gå på ski og å samle gode venner til hyggelige middager både hjemme og på hytta. Hun spiller tennis 2 ganger i uken, og skal om få dager få enda en aktivitet som vil holde henne i god form i mange år fremover.

- Jeg skal bli hundeier! Barna har gjennom alle år mast om en hund, men jeg har alltid sagt nei. Det har liksom aldri passet. Nå har jeg tilslutt bukket under for presset, og vi blir hundeiere i slutten av mai. Det blir både spennende og litt skremmende å få en liten valp i hus, forteller en spent hundeeier in spe.

Hva tenker så Dyveke ellers om fremtiden?

- Det er en skremmende tid vi er inne i nå og ingen vet hvordan fremtiden vil se ut. Men vi vet at også at i tiden som kommer vil folk trenge et sted å bo. JM har gjennom 75 år vært med på opp- og nedturer i byggebransjen, og jeg er sikker på at vi kommer ut av denne krisen også, sier JM-ambassadøren Dyveke avslutningsvis.

Og vi blir skikkelig inspirert av Dyvekes optimisme. Vi kommer sikkert til å høre mer om det nye familiemedlemmet fremover!

Om Bli kjent med oss

«Bli kjent med» er en artikkelserie i JM. Her blir man bedre kjent med menneskene i ulike avdelinger og regioner i bedriften , og hvordan vi sammen bidrar til fellesskapet i JM Norge.

Mer fra Bli kjent med oss

Les alle artikler