Er du en LOHAS?

Er du helsebevisst og opptatt av bærekraft? Da tilhører du kanskje gruppen som markedsførere og forbruksforskere over hele verden kaller LOHAS. Og som er verdt hundrevis av milliarder kroner.

Lifestyle of Health and Sustainability, forkortet LOHAS, antas å være den raskest voksende livsstilen i vår vestlige verden. Over 150 millioner mennesker skal ifølge analysebyråer falle inn under betegnelsen.
   
Er du en LOHAS? Ta testen lenger nede i artikkelen.

Som en LOHAS er du opptatt av hvordan livsstilen din påvirker miljøet og menneskene rundt deg. Derfor velger du ofte produkter og tjenester etter en helhetlig vurdering av bedriften bak. Har de ansatte gode arbeidsvilkår? Hvordan er samfunnsengasjementet? Er driften miljøvennlig?

 

Det finnes lite innsikt om LOHAS her til lands, men våre naboer i øst har gjennom flere år opparbeidet seg god kunnskap om forbrukergruppen. I Sverige mener forskere at hele 40 prosent av befolkningen faller inn under LOHAS-begrepet. Ifølge det amerikanske kommunikasjonsbyrået Ethos lever 25 prosent av amerikanere en LOHAS-livsstil, og er dermed en del av en gruppe som antas å være verdt over 300 milliarder kroner.

Tenker grønt i alle ledd

Her til lands er JM Norge et av firmaene som lenge har identifisert seg med LOHAS-verdiene.

– Våre svært høye mål innen bærekraft, miljø og helse vil tilfredsstille enhver LOHAS, forteller Cecilie Nødtvedt, rådgiver for bærekraft og miljø hos JM. – Nylig var vi blant annet først ute med å kunne tilby Svanemerkede boliger.

Les også: Svanemerkede boliger er fremtidens boliger. Det tror i hvert fall Michelle (16), Marion (15), Martin (16) og Bilal (16).

For deg som er LOHAS, betyr dette at det nå har blitt enklere å velge et hjem som er sunnest mulig for deg og miljøet.

– For å nå målene må vi tenke nytt og kreativt, samt involvere hele kjeden fra planlegging til produksjon. Vi jobber også tett med leverandører for å motivere dem til å utvikle produkter som er enda bedre for miljøet og helsen.

 

Store tiltak for mindre søppel

Resirkulering er en naturlig del av hverdagen til deg som er en LOHAS. Du sykler, tar med bærenett til butikken, og har muligens vurdert å bytte ut plastfolie med gjenbrukbart bivokspapir. Kanskje handler du til og med i butikkene som tilbyr matvarer i løsvekt, og har med dine egne glass og krukker? Alle disse små og store tiltakene bidrar i kampen mot klimautslipp og forbruk av begrensede naturressurser.

Men også bedrifter må ta ansvar. Selv jobber JM for å redusere avfallsmengden i produksjon. De har blant annet inngått et samarbeid med Resirqel, et firma som henter overskuddsmateriale fra byggeplasser og selger videre til privatpersoner.

 

– Tradisjonelt har den totale avfallsmengden på en byggeplass ligget på rundt 35 kilo per m2 BTA. Hos JM har vi som mål å komme ned på 15 kilo innen 2021, og fem kilo innen 2025. Det er ekstremt hårete mål, men vi jobber ambisiøst for å nå dem, forklarer Nødtvedt.

– Vi har også bedt samtlige leverandører om å bruke minst mulig emballasje, og spør samtidig om de har mulighet til å ta den med tilbake for gjenbruk, legger hun til.

Les også: Bærekraftig samfunnsbygging - Slik jobber vi for morgendagens mennesker

Sterkt fokus på helse og sosial bærekraft

De færreste av oss ønsker å kjøpe varer som inneholder helseskadelige materialer. Miljøet skal heller ikke lide under vårt forbruk, derfor velger stadig flere bort engangsbestikk, teakmøbler og palmeolje. Men som LOHAS går du ett skritt videre, og tenker også på arbeidsforholdene til menneskene som jobber med å utvikle produktene du bruker penger på.

Utfordringene er at det kan være vanskelig å finne informasjon om de ulike bedriftenes arbeidskultur. Hos JM er de derimot åpne om at det blant annet utføres strenge kontroller på byggeplassene, og at det kun benyttes materialer med minst mulig helse- og miljøskadelige stoffer.

 

– Diesel eller fugemasser med kreftfremkallende stoffer finner du garantert ikke hos oss. Slik utsettes verken de ansatte eller kundene for en helserisiko, bekrefter Nødtvedt.

Se video: Slik er det å jobbe i JM - Hør prosjektingeniør Anniken og assisterende prosjektleder Dag Andreas fortelle om sine arbeidshverdager

Markedets mest energieffektive boliger?

Har du en LOHAS-livsstil, er du opptatt av energireduksjon og fornybare energikilder. Du kjøper sannsynligvis A-merkede hvitevarer, kjører gjerne el-bil, og velger sparedusj og sparepærer. Dersom du bor i en eldre bolig kan det hende at du vurderer å isolere bedre, slik at varmetapet fra vinduer og dører reduseres. I tillegg vil du muligens investere i et godt ventilasjonssystem som slipper frisk luft inn, uten å slippe ut varmen.

Er du derimot på utkikk etter nytt hjem, kan det fort lønne seg å velge en bolig som allerede er mest mulig miljøvennlig og energieffektiv.

– Vi i JM har siden 2012 bygget boliger som er 25 prosent mer energieffektive enn myndighetene krever. Det betyr ikke bare at leilighetene er ekstra miljøvennlige. De er også billigere å bo i, fordi strømutgiftene reduseres. I tillegg sørger de moderne klimaanleggene våre for et godt og sunt inneklima for hele familien, sier Nødtvedt.

 

Les også:  Hva betyr det at JM sine boliger er 25 % bedre enn myndighetskravet? Hvordan klarer vi det og hva har det å si for deg?

Krevende, men nødvendig

Å sykle, innføre shoppe-stopp og redusere strømforbruket er eksempler på LOHAS-tiltak som fører til at du både sparer penger og får bedre samvittighet.

Men å være LOHAS kan også merkes på lommeboken. Har du stått ved butikkhyllene og sammenlignet vanlige matvarer med økologiske fairtrade-produkter, vet du at det koster å være miljøbevisst. Men du er også overbevist om at det er verdt hver krone.

Dette gjelder også innen byggebransjen. Som første boligutvikler i Norden svanemerker nå JM alle sine nye boliger i både Norge, Sverige og Finland. Kravene som stilles er, som de bør være, svært ambisiøse.

Fordeler med svanemerkede boliger

Godt isolert og trenger lite energi

Gjør at du bidrar til å redusere den globale klima- og miljøbelastningen

Gir deg godt inneklima med miljødokumenterte materialer og god ventilasjon

Kilde: svanemerket.no

– Hadde vi kun vært opptatt av profitt, ville vi ikke svanemerket boligene våre, forklarer Nødtvedt. – Dette er noe vi gjør fordi vi vil vise at vi tar ansvar og fordi vi faktisk er oppriktig opptatt av å levere de mest miljøvennlige boligene.

Du finner ikke kobber i noen av JMs Svanemerkede boliger. – Den tilgjengelige kobbermengden i verden er i ferd med å ta slutt, forklarer rådgiver for bærekraft og miljø hos JM, Cecilie Nødtvedt. – Som firma har vi et ansvar for å bidra til å bevare klodens ressurser.

I tillegg til å velge markedets beste materialer, både i henhold til kvalitet og miljø, er JM også opptatt av estetikk.
– Å bygge boliger som rives etter få tiår fordi de er stygge og holder lav kvalitet, er nemlig det mest miljøfiendtlige vi kunne gjort, forteller Nødtvedt. – En ny JM-bolig skal derfor både være miljøvennlig og vakker. Slik håper vi at våre bygg skal være til glede og nytte i minst hundre år!

Les også: Å flytte inn i en splitter ny bolig som er skapt for akkurat deg er en herlig følelse. Les mer om de mange fordelene med å kjøpe nybolig av Nordens ledende boligbygger!

 

TEST: Er du en LOHAS?

Svarer du «ja» på ti eller flere av påstandene under, lever du sannsynligvis allerede som en LOHAS.

  • Jeg betaler gjerne litt ekstra for fairtrade- og økologiske produkter.
  • Det er viktigere for meg å ha en meningsfylt jobb, enn å ha det gøy og tjene mest mulig penger.
  • Flere forbud og strengere straffer er ikke riktig steg mot et bedre samfunn.
  • Jeg ser på meg selv som en optimist. Å være pessimistisk med tanke på fremtiden hjelper ingenting.
  • Likestilling uavhengig kjønn, seksuell legning, funksjonsnivå og annet, er en selvfølge.
  • Vi må alle være villige til å ofre noe tid, penger og komfort dersom verden skal bli et bedre sted.
  • Jeg ser på meg selv som en sosial person som liker og trenger å være omgitt av venner.
  • Å leve et luksusliv med høyt forbruk er uetisk.
  • Jeg er ganske enig i uttrykket «Du blir hva du spiser».
  • Jeg er positiv til alternative energikilder.
  • Jeg er opptatt av bærekraftig utvikling.
  • Klimautfordringene bekymrer meg.
  • Kjendissladder engasjerer meg ikke noe særlig.
  • Det føles ikke riktig å kjøpe billige jeans fra store kleskjeder, når jeg vet at tekstilarbeidernes arbeidsforhold og lønn ikke alltid er gode nok.
  • Naturopplevelser beriker livet mitt.
  • Jeg er nysgjerrig på nye kulturer, og elsker å reise.
  • Jeg får et positivt inntrykk av bedrifter som fokuserer på miljø, bærekraft og helse.
  • Mennesker trenger gode relasjoner med hverandre for å være lykkelige.
  • Jeg er åpen for alternative tenkemåter, både innenfor medisin og livssyn.
  • Jeg oppfatter den økende forskjellen mellom rike og fattige i verden som et alvorlig og viktig problem.

Kilder: